Mitos tentang JERAWAT yang perlu anda tahu...

by - 3:52:00 AM

Assalamuaaikum semua...

Jerawat merupakan suatu keadaan dimana ia terjadi pada kulit akibat dari masalah keradangan tisu pada bahagian kelenjar minyak di kulit manusia. Ianya sering muncul pada bahagian kulit yang selalu berminyak seperti kulit muka dan kulit badan. 


Terdapat pelbagai mitos mengenai jerawat yang perlu kita tahu. Kadang-kadang kita menyalahkan sesuatu tanpa memeriksanya terlebih dahulu. 

MITOS #1
>>>Makan makanan berminyak menyebabkan jerawat
Sebenarnya makanan berminyak sama sekali tidak menyebabkan jerawat, akan tetapi makanan berminyak akan menyebabkan kolestrol tinggi dalam badan dan merupakan faktor kegemukan

MITOS #2
>>> Makan kacang akan menyebabkan jerawat
Masih belum ada kajian dan bukti kukuh yang menyatakan kacang boleh menyebabkan jerawat

MITOS #3
>>> Makan coklat menyebabkan jerawat
Kalau makan coklat biasa memang jerawat akan tumbuh kerana coklat mengandungi kandungan gula yang tinggi. Tetapi dark chocolate tidak membantu pertumbuhan jerawat kerana kurang manis berbanding coklat biasa. Jadi dark chocolate boleh diambil selalu.

MITOS #4
>>> Mencuci muka banyak kali dalam sehari boleh mengurangkan jerawat
Sering mencuci muka akan menyebabkan kulit muka menjadi kering. Minyak-minyak yang semulajadi ada pada kulit menjadikan kulit kita menjadi lembap. Akan tetapi sekiranya kita tidak mencuci muka, minyak banyak terkumpul dalam kulit dan mengakibatkan jerawat mudah naik. 

Cara Merawat Jerawat

OMG!!! Cuba tengok gambar kat bawah nie. Teruja bila tengok perubahan ketara akak nie. Dulu muka penuh jerawat, tapi sekarang dah licin, tone sekata, nampak glowing lagi. Hanya 3 bulan sahaja muka akak nie berubah menjadi labih baik.

cara merawat jerawat

Tips hilangkan jerawat dengan shaklee

Ape yang beliau amalkan?

# ESP 
>>> ESP merupakan sumber protein di mana protein adalah elemen asas untuk kecantikan kulit yang merangsang pembentukan semula sel kulit dan otot, mengurangkan kedutan, tona kulit menjadi sekata, kepejalan otot dan mengurangkan masalah pigmentasi

# B-Complex
>>> Mengurangkan keletihan dan anti stress, melembapkan kulit, mencegah pigmentasi, menghalang pembentukan jerawat

# Vitamin C
>>> Merangsang pembentukan kolagen yang menghalang kulit cepat berkedut, mencerahkan kulit, antioksidan yang melambatkan penuaan dan menyekat pembentukan pigmen yang menjadi penyebab utama masalah jeragat, melindungi kulit daripada cepat kusam dan tidak bermaya

# Vitamin E
>>> Melindungi kulit dari sinar ultra ungu, menghapuskan radikal bebas yang merosakkan sel, melambatkan penuaan, mengurangkan kedut dan garis halus, parut, jerawat dan bintik penuaan serta tona kulit tidak sekata.

# GLA Complex
>>> Mengandungi vitamin E dan minyak bunga matahari untuk mencerahkan kulit, membetulkan hormon yang tidak stabil. Hormon tidak stabil juga punca jerawat. Melambatkan proses penuaan (awet muda)

Gabungan kelima-lima jenis vitamin ini membantu mengembalikan keremajaan kulit, mengatasi masalah kulit yang berjerawat, berjeragat, dan tona tak sekata.  

Jom cuba!!!
Hubungi saya untuk maklumat lanjut.

Mia
Shaklee Independent Distributor | Shaklee ID : 1081104 
SMS| 012 - 928 3726
EMAIL |salmiahmz@gmail.com

¶ JOM BERUBAH!!! SIHAT BERSAMA SHAKLEE
¶ JADIKAN SAYA PERUNDING VITAMIN TERBAIK ANDA
¶ TERIMA KASIH KERANA MEMBACA ENTRY INI. JIKA ANDA RASA IA BERGUNA, SILA KLIK BUTANG SHARE. "SHARING IS CARING".

::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

You May Also Like

5 comments