Ayah

by - 8:40:00 PM

Imbas kembali

Zaman sekolah adalah zaman yang paling menyeronokkan
Teringat masa sekolah rendah..aku menggunakan basikal sebagai pengangkutan utama.
Memandangkan jarak ke sekolah tidak jauh maka setiap hari aku mengambil jalan singkat(jln kg) utk pergi dan balik.
Suatu hari,masa aku nk balik..aku diekori oleh seorang pelajar lelaki..(tak tahu dia dari mana)..balik rumah aku nangis nangis mengadu dengan emak dan ayah.aku masa tu darjah 4 atau 5.(tak ingat dah..).
Sejak dari kejadian itu,ayh aku akan menemani aku ke sekolah.kadang2 aku naik basikal dan ayah ikut dr belakang.begitu lah rutinny ...hari2.

Teringat masa itu ayah masih kuat.masa tu aku rasa ayahlah pelindung aku.jadi aku rasa selamat.
Tetapi sekarang....
Bila aku menginjak ke dewasa..ayah semakin dimamah usia.
Kalau dulu kudrat ayah luar biasa.
Sekarang ayah lemah tak berdaya
Kalau dulu langkah ayah tersusun rapi
Sekarang langkah ayah semakin sepi
Kalau dulu suaranya ayah kuat
Sekarang langsung diam membisu.

Aku sedih melihat ayahku yang semakin berusia..
Ketawanya kurang..guraunya tawar..bicaranya sepi..

Allah..kasihanilah ayahku.
Seperti mana dia mengasihaniku dari kecil..

Aminn

You May Also Like

0 comments