Tips Mengatasi 'Morning Sickness' Diawal Kehamilan

by - 6:37:00 PM

Gejala 'morning sickness' atau mual dan muntah diawal kehamilan adalah perkara biasa yang dialami oleh para ibu hamil. Kebiasaannya 'morning sickness' ini muncul pada minggu ke4-6 kehamilan dan berterusan hingga maksimum minggu ke-16. Tempoh berlakunya 'morning sickness' adalah berbeza bagi setiap ibu hamil.

atasi morning sickness

Hingga sekarang, sebab berlakunya 'morning sickness' masih belum dikenal pasti. Akan tetapi, para doktor berpendapat 'morning sickness' adalah disebabkan oleh peningkatan hormon yang meningkatkan fungsi deria bau dan menimbulkan rasa loya dan mual. Namun, sekiranya gejala 'morning sickness' yang berlaku adalah berlebihan, maka keadaan ini akan mengganggu aktiviti harian dan akan membuatkan ibu hamil risau akan kandungannya. Hal ini kerana, ibu hamil akan hilang nafsu makannya, namun anak dalam kandungannya memerlukan nutrien yang cukup dari makanan yang diambil oleh ibunya. Jadi, bagaimana cara untuk mengatasi mual dan muntah sewaktu hamil? 

Berikut adalah tips bebas mual di pagi hari bagi ibu hamil :

  • Mengambil biskuit kering di pagi hari dapat mengurangi rasa mual. Dengan memakan biskut setelah bangun dari tidur akan membuatkan asid dalam perut diserap dan mengelakkan rasa mual dan loya.
  • Pilihan air putih panas yang dicampur dengan lemon dapat mengurangi rasa mual di pagi hari. Minum air dalam jumlah yang mencukupi bagi menghindarkan dehidrasi akibat terlalu kerap muntah. Elakkan minuman berkafein atau berkarbonat.
  • Tenangkan diri anda sebelum mengambil sarapan anda. Mencium masakan bagi ibu hamil dapat mengelakkan rasa mual dan muntah. 
  • Menghindari makanan yang boleh membuatkan anda loya yang berempah, berlemak, makan bergoreng, makanan yang pedas dan makanan yang tinggi kandungan asid.
  • Setiap wanita hamil perlukan tambahan 300-500 kalori sehari. Bagi memenuhi keperluan ini, digalakkan makan dalam kuantiti sedikit tetapi kerap. Mengambil makanan yang banyak dalam satu hidangan hanya membuatkan anda mual.
  • Elakkan daripada mengamalkan makan dan minum secara serentak. Makanan dan minuman yang bercampur di dalam perut secara tidak langsung meningkatkan rasa loya.
  • Rehat seketika! Tenaga yang dicas semula ketika berehat dapat melegakan rasa loya yang dialami. Stres hanya akan menambahkan masalah loya yang dirasai.
  • Vitamin B6 sangat efektif untuk mengurangkan rasa mual. Kajian yang dijalankan oleh penyelidik di barat mendapati wanita yang mengambil multivitamin khusus untuk wanita hamil sebelum mengandung boleh mengurangkan simptom morning sickness daripada lebih teruk.
  • Kadang kala bau masakan boleh menyebabkan rasa loya. Jadi semasa memasak pastikan pengudaraan di kawasan dapur adalah baik bagi mengelakkan rasa loya dan mual.

Pengambilan Vitamin B Complex Shaklee mampu mengurangkan gejala 'morning sickness' kerana mengandungi kesemua vitamin B yang lengkap termasuk vitamin B6 yang akan mengurangkan rasa mual dan muntah.




  1. B complex boleh melegakan mabuk, loya pening dan morning sickness di kalangan ibu hamil. Membantu dalam pembentukan hemoglobin
  2. Membantu pembentukan sel darah merah dan pembentukan sistem saraf
  3. Terlibat dalam penghasilan tenaga dan berguna untuk kemurungan dan stress. Ia adalah nutrien anti-tekanan

Sekiranya anda ingin mencuba vitamin Shaklee, boleh hubungi saya untuk mendapatkannya. Aturan cara makan dan konsultansi akan diberikan secara percuma.
Mia
Shaklee Independent Distributor | Shaklee ID : 1081104 
SMS| 012 - 928 3726
EMAIL |salmiahmz@gmail.com
 FB Fanpage : Jurnal Sihat Cantik

¶ JOM BERUBAH!!! SIHAT BERSAMA SHAKLEE
¶ JADIKAN SAYA PERUNDING VITAMIN TERBAIK ANDA
¶ TERIMA KASIH KERANA MEMBACA ENTRY INI. JIKA ANDA RASA IA BERGUNA, SILA KLIK BUTANG SHARE. "SHARING IS CARING".

You May Also Like

0 comments