15 tip keberkatan dalam bisnes

by - 10:39:00 PM

Saya pun x sangka yg saya jua kini terrgolong dlm golongn usahawan kan...?hikhik..usahawan kecil2 an
apa2pun, saya hepi dgn apa yg saya buat skrg.sekurg2 nya dalam mengisi masa terluang dari pada terbuang..
sejak 2 menjak ni, saya agak sibuk menjahit dan menerima tempahan dari kawan2..dan kebetulan pada masa rehat saya curi2 baca 1 majalah wanita NUR..dan kebetulan tajuk yg saya baca adalah relate dengan apa yg saya wat skrg..jadi serba sedkit sy nak kongsi kan dengn kawan2..tntg keberkatan dlm berniaga nie..
Rasulullah saw bersabda" Allah memberikan rahmAT Nya kepada Setiap insan yang berskap baik ketika menjual , membeli, dan membuat sesuatu kenytaan..( Hadis riiwayat Bukhari )
dalam kita berniaga x kirA secara offline atau online..perkara utma yg terlintas dlm fikirn kite adalah keuntungan ..namun sedar tak kite bhwa untuk mencri keuntugn yg paling utama betulkn mtlmt kite dlm perniagaan, iaitu mencari keredhaan Allah..** itu lah yg paling paling utama...so kawan2..jom kite koreksi niat kite semula dan cept2 lah istgfar..betulkn niat kite tu..ok..?** nasiht untuk diri sendir jua..^^
di bawah adalah tips2 keberkatan dlm bisnes..

  1. jadikan matlmt mencri keuntgn adalah perkara ke2
  2. sifat terpuji - contoh : berckap benar, melayan pelanggan dengan santun. segala komen dn rungutn pelanggan harus dianggp positif
  3. jauhi perkara terlarang- menipu , mengambil keuntungan yg berlipat kali ganda
  4. akad ijab dan kabul- dlam urus niaga offline boleh lah kite ada ijab dan kabul..dan kalau boleh bawak lah amalan ini dalam urus niaga on9 jua..
  5. tanggung risiko - jauhi menjual produk yg membawa kemudaratan kepada pelanggan
  6. kebersihan hrus diutamakan
  7. bekerja kers
  8. tunaikan tanggungjawab - huhuhu..dan kite sibuk jgn lupe tunaikan hak kite kepada Allah..k
  9. berusaha kepada kebaikan 
  10. menjauhi sikap negatif- dengki dan tmak haloba kepada pesaing2 anda
  11. mendoakan kepada ibu bapa
  12. kreatif dan inovatif
  13. tunaikan zakat pendapatan
  14. cbang meningkatkan ekonomi islam
  15. bantu lah insan lain apabila anda sudah berjaya...^^
sekian...

You May Also Like

0 comments